Hultsfred och Arvika tillbaka på slagfältet (OBS! Old news!)

Jag, Andres, har i tidigare inlägg ventilerat mina åsikter om Hultsfredsfestivalens väg mot förfall, och då i synnerhet organisationen Rockpartys naiva och dumdristiga hanterande av krisen de stod framför. Jag har även pekat på att Arvikafestivalen var på god väg att gå samma öde till mötes som Hultsfred. De hade lämnat sin elektroniska nisch bakom sig och de kom även med förslaget att boka jämställt till 2011. Medan Rockparty gick i konkurs efter tre år av rent ut sagt idiotisk ledning så kapitulerade Arvika och erkände sitt stora misstag – innan det var för sent. Men nu är även Hultsfred tillbaka, dock i ledning av ett tyskt bolag som köpte upp namnet för en skitsumma. Frågan är ju givetvis; hur kommer detta gå? Dessa nyheter må vara gamla, men jag – Andres – anser att vara för sent ute är bättre än att inte vara ute alls. Därför gör jag ett mindre inlägg som jag skulle anse vara en del av min följetong av de båda festivalerna. Så håll till godo, för i helvete.

Arvika gick på en storförlust förra året. Inte så konstigt. Precis som Hultsfred bokade de inaktuella och ointressanta akter i en salig bred röra utan någon som helst känsla eller, som man säger i narrativa sammanhang, ”röd tråd”. Trots förlusten gick de ut med nyheten att de 2011 minsann skulle satsa på att boka jämställt. Att göra det svårt för sig själva måste väl ändå vara det dummaste Vinterbadarna kunde göra i detta sammanhang? Ja, givetvis. De gick inte långt efter ut med ett manifest där de bar om ursäkt, och där de skamfullt och ångestgivande sade att de naivt försökt vara något de inte är. Mycket klokt. Jag blev glatt överraskad. De skrev också att de skulle gå tillbaka till sitt gamla koncept; att boka elektroniska akter. Och de har lyckats få dit tunga namn i genren som Aphex Twin, Röyksopp, Digitalism och Covenant – men även en hel intressanta uppstickare. Jag tror Arvika kommer vinna tillbaka sin hängivna publik, men även locka en hel del nya kidz med electrofetish (med tanke på hur poppis genren över huvud taget blivit i Sverige. Emmaboda har i stort sett blivit en renodlad electrofestival och Dans Dakar slår på stort i Stockholm i juni, som två exempel). Att Arvika dessutom sätter ett lågt pris på biljetten och gör festivalen mindre är även det anledningar till varför jag tror att Arvika har räddat sig själva. De kommer helt klart fixa 2011 års festival.

Arvikabesökare.
Arvikabesökare.

Hultsfred ställer jag mig dock ytterst tveksam till. Igen. Det känns verkligen som festivalen spelat ut sin roll. Nu är de tillbaka igen och de brassar på med sin vanliga stil. De vägrar att banta ned festivalen utan lägger pengar på stornamn som Suede och Primal Scream istället. Jag måste dock säga att lineupen i år är mycket mer genomtänkt än tidigare år, och dessutom mycket mer intressant. Det är speciellt de mindre bokningarna jag uppskattar, de har fått ditt aktuella och intressanta namn som Blackbird Blackbird och Beach House, men även sample- och remixmästaren Star Slinger som är en personlig favorit. Och så vidare. Det är akuellt och exklusivt, men frågan är om det är vad som krävs för att locka publiken tillbaka till den lilla sketna hålan djupt inne i smålands skogar? Det är tveksamt. Jag tror Hultsfred kommer skita sig i år igen, men denna gången är det ett tappert försök. De står med en fin lineup och förtjänar att nå break-even i alla fall.

Fortsättning följer! Hoppas jag! (Eller jo för fan.)

/Andres

Delta i diskussionen

1 kommentar

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *